wtorek, 29 maja 2012

Chałka nr 1. Lekko waniliowa.

Lubię pracować z drożdżowym ciastem, sprawdzać nowe przepisy, uczyć się kolejnych wersji zaplatania... Bułeczki, chałeczki, chleby.. Część jemy od razu, część mrożę, a część wędruje gdzieś w prezencie. Nie spotkałam się, jak do tej pory,  z niechętnym przyjęciem..

Ciasto w dzisiejszej chałce jest bardzo miękkie i delikatne. Jeżeli się trochę klei, to trzeba dodać odrobinę mąki, ale nie za dużo. Miskę do wyrastania posmarowałam małą ilością oliwy, obtoczyłam w niej ciasto ze wszystkich stron i chyba dzięki temu nie miałam potem żadnych kłopotów.

W smaku jest raczej neutralna, taka do wszystkiego.

źródło - Bo Friberg








Chałka nr 1.


składniki na 2 duże chałki, albo 4 mniejsze


-12 g drożdży instant
-360 ml/ 360 g letniego mleka
-1 łyżeczka wanilii
-2 opakowania cukru waniliowego
-10 g soli
-2 jajka
2 żółtka
-750 g mąki chlebowej
-75 ml/ 75 g oliwy

-rozmącone jajo do posmarowania



Drożdże rozpuścić w mleku.
Mąkę wymieszać z solą i cukrem waniliowym. Dodać jajka, żółtka i mleko z drożdżami.
Wyrabiać na niskich obrotach przez 2 min. 
Wlać oliwę i wyrabiać ciasto przez 5 min.
Przełożyć do lekko naoliwionej miski, obtoczyć z każdej strony, przykryć i zostawić do podwojenia objętości (ok. 1 godz.).
Złożyć jak papier listowy, włożyć z powrotem do miski, przykryć i zostawić ponownie do podwojenia objętości.

Ciasto podzielić na równe części, zapleść 2 chałki,przykryć lnianą ściereczką  i zostawić do wyrośnięcia na ok. 45 min.


Posmarować jajkiem, posypać sezamem lub makiem i piec w temp. 175 C przez ok. 35 min.


Wyjąć i ostudzić na kratce kuchennej.

 


               

4 komentarze:

  1. Wspaniała chałeczka. Uwielbiam drożdżowe ciasto, takie chałki są pyszne.
    Cudownie Ci wyszła!
    Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nawet nigdy nie startowałam do robienia ciasta drożdżowego...chyba za leniwa jestem ;) Chociaż nie powiem zjadłabym taką chałeczkę z dżemem :)


    Pozdrawiam ♥ Pati

    OdpowiedzUsuń
  3. o ja Cię! piękna! uwielbiam chałkę :))) i do tego świeże masełko...mmmmm!

    OdpowiedzUsuń
  4. looks delicious

    & nice blog you have,
    pls look also at mine and become a friend too if you like

    XO, Carmen
    www.mydailyfashiondosis.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Proszę, przedstaw się. Miło mi wiedzieć z kim rozmawiam.