piątek, 18 maja 2012

Portugalski chleb kukurydziany.

Przyznaję, że jak na razie, to nie mogę się do niczego przyczepić w tej książce.
Proporcje są prawie idealne, przepisy się sprawdzają... czego chcieć więcej?

Chleb jest inny od tych, do których przywykłam. Przede wszystkim jest dość ciężki - pewnie za sprawą mąki kukurydzianej, ale bardzo smaczny. Dobry dodatek do chilli, lub do podobnej potrawy, może dlatego, że w smaku jest dość delikatny.

W kolorze - jak widać na zdjęciu - żółtym...

źródło - Il pane fatto in casa






Portugalski chleb kukurydziany

 -1 3/4 łyżeczki drożdży instant
-225 g mąki kukurydzianej
-450 g mąki pszennej chlebowej
-150 ml / 150 gr ciepłego mleka
-250 ml/ 250 g ciepłej wody
-2 łyżki oliwy z oliwek
-1 1/2 łyżeczki soli




Drożdże rozpuścić w wodzie. 
Wszystkie składniki włożyć do miski i wyrabiać mikserem na niskich obrotach przez 5-6 min
Ciasto przełożyć do delikatnie naoliwionej miski, przykryć i zostawić na 1 - 1 1/2 godz. do podwojenia objętości. 
Uformować bochenek i włożyć do naoliwionej i wysypanej mąką/ otrębami foremki chlebowej. Posmarować oliwą, przykryć folią spożywczą i odstawić do wyrośnięcia na 45 min. 
Nie trzeba go nacinać.
Obsypać mąką kukurydzianą i piec w piekarniku nagrzanym do temp. 230 C.
Po 10 minutach zmniejszyć temp. do 190 C i piec przez 20 - 25 min. aż do uzyskania złotego koloru.
Chleb jest upieczony, gdy popukany od spodu wydaje głuchy odgłos.

Studzić na kratce kuchennej.


Ja piekłam go na kamieniu. Uformowałam owalny bochenek, który wyrastał na łopacie.



7 komentarzy:

  1. Piękny bochenek. Takiego chlebka jeszcze nie miałam okazji piec

    OdpowiedzUsuń
  2. ja jeszcze nie miałam okazji go spróbować ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ładny żółciutki :-) Piekłam kiedyś chlebek na mące kukurydzianej, ciekawie smakował.

    OdpowiedzUsuń
  4. Super przepis! pyszny i piękny chleb!

    OdpowiedzUsuń
  5. Chlebek fajny, może zechcesz dołączyć go do akcji Domowe pieczywo dla Alergika. Jestem pewna, że zamiana mleka krowiego na roślinne w niczym mu nie ujmie (należałoby dopisać, że jest alternatywa). Ale oczywiście decyzję zostawiam Tobie:) Ja zapisuję przepis i chętnie go wypróbuję:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. moze zrobie ;) bylby moj pierwszy chleb

    OdpowiedzUsuń
  7. O jaki fajny ! Robiłam kiedyś kukurydziany włoski, super pyszny był:)
    Pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń

Proszę, przedstaw się. Miło mi wiedzieć z kim rozmawiam.